Používáme soubory cookies k pravidelnému zlepšování výkonu a použitelnosti webu. Kliknutím na tlačítko „Souhlasím“ souhlasíte s využívaním všech cookies. Více informací

Petr Schwank: Často dostáváme námitky, že udělat podcast přece zvládne každý

Povídali jsme si se spoluzakladatelem a spolumajitelem EP Events & Production. Jak vznikají podcasty, co všechno EP klientům nabízí, kam se český podcastový trh vyvíjí nebo jaké novinky jsme v nedávné době představili? Těšte se i na tipy k poslechu a rady ze zákulisí podcastového vydavatelství.

22

.

9

.

2022

,

4 minuty čtení

Petře, jaké cesty osudu vás zavály zrovna k podcastům? Jak jste začínal a jak vůbec vzniklo podcastové vydavatelství EP Events & Production?

Od sedmnácti let jsem se pohyboval v médiích různého typu. Vždycky mě nicméně podvědomě přitahovalo mluvené slovo, takže ne náhodou mě kariérní osudy zavály směrem k rádiu. V různých rádiových stanicích jsem působil zhruba do roku 2018, kdy jsem si začal všímat rostoucího trendu podcastů. Zároveň to byla doba, kdy jsem chtěl založit něco vlastního.


V současné době vydáváte již přes čtyři desítky pravidelných podcastových sérií, a to jak Vašich autorských, tak klientských. To je obrovské množství práce. Kolik lidí celkem tvoří EP tým a jaké profese se na vzniku jedné epizody podcastu podílí?

Není to vůbec tak jednoduché, jak by se mohlo zdát. Často dostáváme námitky, že přece udělat podcast zvládne každý. Ale chcete-li se kvalitou odlišit, což je čím dál těžší, tak to člověk bez znalostí audiovizuální techniky nezvládne. Na podcastovém kanálu se většinou podílí zhruba 5-6 lidí. Editor, kameraman, zvukař, copywriter a grafik. V případě náročnějších produkcí mimo naše studio ještě produkční. Tým EP potom tvoří 10 lidí.


Co všechno v rámci vydavatelství klientům nabízíte? Víme, že nově spolupracujete se Spotify a zprostředkováváte podcasterům na této platformě reklamu. Je těžké stát se oficiálním partnerem Spotify?

Jsme podcastovým vydavatelstvím a mediální agenturou. Kromě výroby a vydávání podcastů se tedy orientujeme i na nákup mediálního prostoru v podcastech pro naše klienty. Využíváme k tomu jednak naše portfolio podcastů, jednak spolupráci s webem Newstream.cz a pak také nástroje, které nám dává Spotify.

Stát se partnerem Spotify není jednoduché, musí se splnit určité podmínky. Tím, že jsme schopni využít naší obchodní sítě, tak na ně dosáhneme a můžeme tedy pro klienty nakupovat reklamní prostor i na této nejposlouchanější podcastové platformě v Česku.


Nově se spojujete s portálem Newstream. Povíte nám něco více o této spolupráci?

Je to spojení, které dává smysl. Newstream je zpravodajský web, který se orientuje na ekonomická a byznysová témata. My jsme podcastové vydavatelství, které se orientuje na úplně stejný druh obsahu. Od září 2022 tedy protneme náš podcastový obsah s webem Newstream, který svou podcastovou sekci dosud neměl. Zároveň násobně zvýšíme dosah našich podcastů, neboť web Newstream navštěvuje přes milion lidí měsíčně.


Jaké jsou vaše nejoblíbenější podcasty – dáte čtenářům nějaké zajímavé tipy? A kde nejraději podcasty posloucháte? Máte i favority ze zahraničí?

Velká většina podcastů, které poslouchám, je ze zahraničí. Beru je jako inspiraci pro mou práci v EP. A poslouchám většinou v autě mezi přejezdy na schůzky nebo mezi našimi dvěma studii. Doporučuji určitě podcast The Art of Charm, to je skvělá ukázka toho, jak se dělá kvalitní podcast s dvěma moderátory. Přitom ani jeden není profesionálním spíkrem.


Jaký nešvar podcastu neodpustíte a co Vás od dalšího poslechu spolehlivě odradí?

Jednoznačně kvalita zvuku a kvalita projevu moderátora podcastu. Pokud není zajištěn kvalitní zvuk, tak mám jakožto posluchač problém. Protože nerozumím tomu, co mi v podcastu říkají. A tak jdu logicky hledat něco jiného. Kvalita projevu moderátora je bohužel trochu hlubší problém. Ne každý se na moderování podcastu hodí. A málokdo svůj projev skutečně řeší. Je dobré se určitě naučit mít „rád svůj hlas“, protože bez zpětné vazby se s projevem nedá nic moc dělat.


Jakou radu byste dal úplnému začátečníkovi, který by rád rozjel svůj vlastní podcast, ale má omezený rozpočet. Dá se vůbec doma na koleni natočit „poslouchatelný“ podcast?

Dnes už bohužel nedá. Úplný začátečník by měl přistupovat k podcastu jako k dlouhodobé investici. A v prvé řadě si říct, jestli mu přinese výsledek, který očekává. Ať už to jsou obchodní příležitosti nebo znalost jeho jména v okruhu posluchačů. Doma se poslouchatelný podcast natočit jistě dá, jenom to zabere spoustu času a stejně se nakonec tvůrce nevyhne tomu, že si doma vytvoří své vlastní studio. Investice do kvalitní zvukové techniky je dnes už nezbytná.


Vy sám jste tvůrcem úspěšného podcastu Buduj značku. Jak si vybíráte hosty do studia? Nebo jste se už dostal do fáze, že Vám píšou zájemci sami? Všimly si už tohoto formátu například PR agentury, které se klientům snaží zajišťovat výstupy v médiích?

Jsem moc rád, že se spousta hostů Buduj značku přihlásila sama. Nicméně stále si drtivou většinu z nich vybírám. A vždy podle jednoduchého klíče: může tento host nějak posunout byznysového posluchače, který podcast odebírá? Pokud je odpověď ano, pak je možné, že od nás dostane pozvání. PR agentury si trendu všímají stále víc a snaží se „protlačit“ své koně do co největšího množství podcastů. Forma, kterou to dělají, je ale spíš úsměvná a jen dokazuje, že pocastový trh je stále ještě v mnoha směrech mladý.


Kam se bude podle Vás podcastový trh v České republice vyvíjet?

Trend poslechu podcastů se přesune do regionálních měst. Přispěje k tomu určitě i sázka Youtubu na podcasty. Youtube chystá velké rozšíření o podcastovou sekci, což jistě přispěje celkové znalosti tohoto média u nás. Je to potřeba. Stále platí, že většina poslechovosti se totiž generuje z Prahy a částečně Brna. Zároveň se také budou epizody zkracovat a přibyde na jejich frekvenci.  


Na svém LinkedInu často zveřejňujete statistiky poslechovosti z USA. Jaké jsou tedy mezi českým podcastovým trhem a tím americkým největší rozdíly?

Největší rozdíl vidím v posluchačských preferencích. Zatímco v USA upřednostňují lidé komediální podcasty a True Crime, u nás jsou to „přízemnější“ témata spojená se zpravodajstvím, byznysem a vzděláváním. Americký trh je ale obrovský a generuje velké množství osobností, které dokážou podcastový kanál skvěle monetizovat a vystavět kolem něj velkou komunitu posluchačů. To je u nás mnohem obtížnější úkol.


Máme české statistiky, ze kterých se dá vycházet? A měříte si nějak souhrnně poslechovost v EP?

Z českých statistik se bohužel moc vycházet nedá. Víme, že se hodně poslouchají veřejnoprávní podcasty a že podcastových kanálů u nás je několik tisíc. Všechno další si měříme sami. Víme, jaká je naše průměrná poslechovost nebo doposlechovost. Víme, kdo podcasty poslouchá, ovšem toto jsme schopni dohledat jen v rámci našeho vydavatelství.


Myslíte, že se bude dát v budoucnu podcastem uživit, nebo bude muset být vždy součástí nějakého většího osobního brandingu či marketingového mixu?

Myslím, že jen tvořením podcastu se uživit nedá. A ani to nepůjde. Nicméně když se podíváte do Ameriky, drtivá většina úspěšných tvůrců dokáže své aktivity rozložit a podcast v nich třeba hraje důležitou roli i z hlediska obchodního a samozřejmě marketingového. Něco podobného vidíme v mnohem menším měřítku i u nás.


Několikrát týdně nový díl podcastu, do toho řízení a budování firmy… Máte čas odpočívat? A jak nejraději dobíjíte baterky?

Snažím se odpočívat stále víc, buď odjedeme s partnerkou do přírody, sportujeme nebo si čtu. Několik let budování firmy a podcastů se na mě přeci jen také trochu podepsalo. I proto jsem nesmírně rád, že máme v EP veleschopný tým lidí, kteří postupně přebírají řízení celé firmy. Jen díky nim rosteme a držíme si nejvyšší standard ve výrobě podcastů u nás.  


Doporučené příspěvky