Používáme soubory cookies k pravidelnému zlepšování výkonu a použitelnosti webu. Kliknutím na tlačítko „Souhlasím“ souhlasíte s využívaním všech cookies. Více informací

Trendy v podcastech pro rok 2022

Podcast v roli nového média se rychle vyvíjí a roste. Co platilo loni už může být letos dávno pasé. Pokud chcete svůj kanál úspěšně budovat, musíte být v obraze a následovat aktuální trendy. Chcete vědět, jaké jsou ty nejnovější? Čtěte dál. Připravili jsme pro vás čtveřici tipů, které vás posunou o krok napřed.

12

.

5

.

2022

,

3 minuty čtení

Tento článek si můžete poslechnout také v audioverzi.

Méně je někdy více

U podcastů začíná tohle rčení platit dvojnásob. Přestože je podcastový trh u nás ještě relativně v plenkách a spousta firem jej začíná teprve objevovat, hojnost podcastů roste bez nadsázky spolu s každým novým dnem. Proto můžeme sledovat, jak se chování posluchačů pomalu mění.

Zatímco před pár lety si s chutí pustili epizodu trvající přes hodinu a byli rádi za kvalitně strávený čas, poslední dobou ukazují statistiky opačný trend. Lidé začínají upřednostňovat kratší formáty. Tento krok je logický. Představte si svého posluchače. Ráno nasadí sluchátka a cestou do práce či do školy si pustí nejnovější díl svého oblíbeného pořadu. Neuběhne ani půlhodinka, epizoda je u konce a náš človíček má prostor ještě na jednu, než bude muset sluchátka zase schovat. Třeba zrovna na tu vaši.

Doba je uspěchaná a nikdo nemá čas nazbyt. To je realita, kterou si většina z nás uvědomuje. Neplýtvejte proto časem svého posluchače. Zkraťte epizody na průměrných 25–30 minut a uvidíte, že se bude rád vracet.

Pravidelným a častým vydáváním k úspěchu

Jestli u délky stopáže platilo pravidlo, že méně je někdy více, teď na něj zase na chvíli zapomeňte. Řeč bude o četnosti vydávání. Není nic horšího, než když najdete boží podcast a teprve když dojdete k poslední epizodě zjistíte, že na další epizodu budete muset čekat třeba i měsíc, protože to podcaster vydává jako noty na buben. Teda ony se určitě najdou i horší věci, ale rychlost vydávání nových sérií na Netflixu ovlivníme jen těžko. Četnost vydávání podcastů, minimálně těch vašich, ano.

Mějte na paměti, že častější vydávání rovná se spokojenější posluchači. A co dělají spokojení posluchači? Doporučí vás svým známým. A ti zase svým známým. Jak často tedy publikovat? My radíme minimálně 1× za 14 dní. Když to zvládnete jednou týdně, tím líp.

A zase ta kvalita

Podcastová technika se soustavně zlepšuje a je dostupnější. Spolu s tím se zvyšuje i náročnost publika na kvalitu výstupu, protože si na ni přivykají. Co máme tou kvalitou na mysli? Dokonalý zvuk. Zaměřte se na něj. Vyvarujte se rušivých elementů, jakými jsou zvuky v pozadí, nepříjemný šum, ozvěna nebo třeba uši rvoucí sykavky. Nic nezabije kvalitní obsah tak, jako špatný zvuk. A nezachrání vás ani sebezajímavější host. U takového Keana Reevese nebo Billa Gatese by vám to možná posluchači odpustili, ale jaká je pravděpodobnost, že někdo z nich zavítá k vám do pořadu? Mizivá. Stejně jako to, že vám dá někdo druhou šanci poté, co si poslechne část epizody vašeho pořadu nahranou na mikrofon z nejmenovaného diskontního supermarketu.

Věřte nám, když radíme, ať si své studio vybavíte kvalitní technikou. Je to investice, která se vám mnohonásobně vrátí. Nemáte vhodné prostory nebo se vám při pomyšlení na nekonečné vybírání toho pravého vybavení ježí vlasy hrůzou? Obraťte se na profesionály, kteří vás pustí do svého špičkově zařízeného studia, kde vám nebude nic chybět a kvalita výstupu bude na jedničku s hvězdičkou.

Buďte vidět

Doby, kdy bylo podcastování záležitostí pouze zvukové stopy, jsou pryč. Stále jsou samozřejmě posluchači, kteří si vás dají do uší za volantem a vizuálně vás nepotřebují vidět. Pak je tu ale druhá skupina, která začíná pomalu převládat. Ta dává přednost tzv. videopodcastům. Dává to smysl. Lidé si prostě rádi hlasy spojují s konkrétními tvářemi. Dejte jim tu možnost.

I tady platí pravidlo z předchozího bodu – dbejte na kvalitu. Nikdo není zvědavý na rozostřené tváře, postavy částečně mimo záběr či zrnitý obraz. Pozor si dejte také na pozadí nebo rozložení mikrofonů a jiných předmětů na stole, aby nenarušovaly divácký komfort při sledování vašeho videa. Místnost dobře osvětlete, kameru upevněte na stativ, kde o ni nemůže nikdo během natáčení zavadit, a pusťte se do toho. Uvidíte, že to vaši posluchači ocení. Navíc oslovíte nové posluchače, kteří videoformát upřednostňují.

Už víte, který trend vám utíká a jak s ním budete v rámci své strategie pracovat? Sledujte naše sociální sítě, ať vám neuniknou další trendy a novinky ze světa podcastů.

Doporučené příspěvky