Používáme soubory cookies k pravidelnému zlepšování výkonu a použitelnosti webu. Kliknutím na tlačítko „Souhlasím“ souhlasíte s využívaním všech cookies. Více informací

5 zásad úspěšného podcastu

Pohráváte si s myšlenkou nastartovat vlastní podcast a přemýšlíte, jak začít? Sepsali jsme pro vás 5 užitečných rad do začátku pro každého, kdo to s podcasty myslí vážně.

4

.

7

.

2022

,

4 minuty čtení

Tento článek si můžete poslechnout také v audioverzi.

Vsaďte na kvalitní zvuk

Představte si, že posloucháte rozhovor se zajímavým hostem na téma, které je vám blízké. Moderátor pokládá jednu skvělou otázku za druhou a vy nemůžete odtrhnout uši. Když tu najednou prásk. Ve sluchátkách to začne nepříjemně praskat. Přejdete to. Vždyť to byla jen chvilková technická závada. Jenže tou to nekončí. Po chvíli se přidává šum a neidentifikovatelné hučení, které vás donutí jít raději zkontrolovat pračku. Naštěstí je pořádku. Vaše pozornost nikoli, ta je fuč. A chuť pokračovat v poslechu jakbysmet. Už asi víte, kam tím míříme.

Bezchybný zvuk je základním kamenem každého rozhlasového média. Dobré podmínky k nahrávání si můžete vytvořit i u sebe doma nebo v kanceláři. Budete však potřebovat místnost s dobrými akustickými vlastnostmi a kvalitní technické zázemí, které může vaše peněženka pocítit. Jestli ale začínáte každý hovor na Zoomu monologem „Slyšíš mě?… Ne? Aha, počkej, nemám to zapojený,“ svěřte se raději do rukou profesionálů.

On totiž šikovný spíkr nebo moderátor automaticky neznamená šikovný zvukař. A není se za co stydět. Naštěstí se máte na koho obrátit. Stačí se poohlédnout po nějakém nahrávacím studiu. Budete mít klid a ideální podmínky k tomu, abyste se soustředili jen na to, co doopravdy umíte. Zbylé strasti můžete hodit za hlavu. V našem podcastovém vydavatelství doslova. Svým klientům se kromě nahrávání staráme také o střih a publikaci podcastů nebo jim pravidelně poskytujeme konzultace. Zajímá vás, co můžeme udělat pro vás? Podívejte se na naše služby.

Mějte dobře nastavené cíle

Je nám jasné, že se těšíte, až bude vaše první epizoda online. Než ale poprvé usednete za mikrofon, zamyslete se nad konceptem celé vaší tvorby. Předejdete tím pozdějším zmatkům. Začněte tím, že si stanovíte cíle svého podcastu. Stejně jako v jiných odvětvích, i zde platí, že by cíle měly být chytré. To znamená konkrétní, měřitelné, dosažitelné, relevantní a předem časově omezené termínem, ve kterém se bude plnění vyhodnocovat.

Je cílem vašeho podcastu získat více klientů? Chcete podpořit nábor zaměstnanců? Nebo prodávat své e-booky? Slušný začátek, ale zkuste to ještě upřesnit. Chcete těch e-booků prodat 50? Blahopřejeme, máte jasný cíl, který můžete sledovat. Nezapomeňte při nastavování cílů zůstat nohama na zemi. Pokud jste za tři roky podnikání prodali 17 publikací, nemá smysl si za rok podcastování dát cíl rovný tisíc.

Vás už jsme si rozebrali. Teď víte, kde budete natáčet, a máte v ruce chytrý plán, pomocí kterého si půjdete za svými cíli. K mikrofonu vás ale ještě nepustíme. Zůstaňte ještě chvíli u papíru s tužkou a seznamte se s těmi, kteří vám do toho cíle pomůžou. S vašimi posluchači.

Poznejte své posluchače

Ne náhodou se říká sto lidí, sto chutí. U podcastů platí totéž. Studenty medicíny pravděpodobně nebude zajímat hodinový rozhovor s majitelem startupu na oblečky pro psy a businessman ve středním věku zase nechce ztrácet svůj cenný čas posloucháním fantasy povídky o chrabrém elfovi a cudné dívce z královské rodiny. Pokud chcete, aby vám věnovali lidé čas, musíte jim naservírovat to, co je zajímá a baví. Musíte jim dát důvod se k vašim podcastům vracet.

Jak toho dosáhnout? Poznejte své publikum. Definujte si tzv. cílovou skupinu a zjistěte, co je zajímá. Kolik jim je let? Jaké mají vzdělání? Na jaké filmy koukají a jak rádi tráví volný čas? Mají děti? Jsou svobodní? Dejte si tu práci a sepište si fiktivní persony, pomocí kterých si uděláte jasnější představu o tom, co vaše potenciální i stálé posluchače či zákazníky baví. Mravenčí práce na začátku vám může ušetřit pozdější zklamání, kdy se budete sami sebe ptát, proč to nikdo neposlouchá, když vám sestřenice z druhého kolene přece říkala, že to je top.

Už svou cílovku máte? Super, pak je ideální chvíle zaměřit se na obsah, který pro ni budete vytvářet.

Připravte si témata

Své posluchače už tak nějak znáte a tušíte, co jejich bublinou rezonuje. Teď je potřeba jejich uším začít servírovat to, pro co si k vám přišli. Sepište si témata, která vaši cílovku baví nebo by je mohla zaujmout. Zamyslete se nad tím, co by pro ně mohlo být přínosem. Udělejte klidně anketu na svém LinkedInu nebo Instagramu a zeptejte se, o čem by chtěli další epizodu. Kromě inspirace získáte i body u svých posluchačů za to, že s nimi komunikujete a dávat jim najevo, že vám nejsou jejich přání lhostejná.

Myslíte si, že je vaše podnikání nudné a nemáte o čem mluvit? S tím v EP umíme pracovat. Často u našich klientů narážíme na nedůvěru v sebe samé. Tvrdí nám, že nemají co říct. Opak je pravdou. Stačí se zbavit obav a vyrazit do světa s tím, co znáte nejlépe. Svou firmu. Příběhy z praxe, případové studie a reálné zážitky jsou nekonečnou studnicí, ze které můžete při tvorbě obsahu čerpat.

Až popíšete celý list, podívejte se na svůj plán jako na velký celek. Vidíte v jednotlivých bodech nějakou podobnost? Pak jste na dobré cestě. Jestli něco dokáže možného pravidelného konzumenta spolehlivě odradit, pak je to nekonzistentnost jednotlivých epizod a nelogické skákání z jednoho tématu na druhé. Posluchač se k vám vrací s očekáváním, že dostane to, co od vás zná. Chcete dělat rozhovory s vědci a zároveň si povídat o kryptoměnách? Fajn. Mějte na to ale dva pořady. Aneb jak praví staré dobré pravidlo, které známe ze školních lavic, nemíchejte hrušky s jablky.

Pozvěte hosty

Co může zajímavé téma pozvednout ještě o level výš? Jednoznačně zajímavý host. Přiznejte sami sobě, že nejste odborníkem na vše, a dejte prostor těm, kteří jimi skutečně jsou. Diváci ocení, že vaše podcasty nebudou monotónní. A vy si u rozhovoru částečně odpočinete, když přenecháte větší část prostoru své návštěvě.

Nenechte se ale zmýlit, že si tím usnadníte práci. Přípravná fáze na rozhovor je daleko náročnější než na sólo nahrávání. Co je potřeba před rozhovorem udělat, aby vše šlapalo jako švýcarské hodinky? Doporučujeme vám zjistit si co nejvíce informací o svém hostu a sepsat si předem otázky tak, aby dávaly smysl a navazovaly na sebe. V ideálním případě zašlete hostovi několik dní před setkáním okruh otázek. A to i tehdy, když si o ně neřekne. Uděláte tak maximum pro to, aby se i on mohl dobře připravit. Své poznámky spolu s otázkami mějte vždy u sebe. I když se v průběhu rozhovoru pravděpodobně chvílemi vydáte úplně jiným směrem, budete mít po ruce pomocnou berličku, která vás v případě potřeby navede na správnou cestu a neohrozíte tím flow podcastu.

Práce s hosty je dřina, která se vyplácí. Kromě spokojených posluchačů vám přinese ještě jeden bonus navíc. Z dobře odvedeného rozhovoru se rázem stane příjemně strávený čas, který vám může otevřít dveře k novým přátelstvím a obchodním příležitostem. Nikdy nevíte, kdy na druhém konci stolu za mikrofonem usedne váš budoucí klient.

Doporučené příspěvky