Používáme soubory cookies k pravidelnému zlepšování výkonu a použitelnosti webu. Kliknutím na tlačítko „Souhlasím“ souhlasíte s využívaním všech cookies. Více informací

9 nejčastějších chyb ve firemních podcastech

Podcasty zažívají přelomový rok. Firmy je postupně zařazují do svého komunikačního mixu a používají je jako nástroj pro zvyšování povědomí o značce. Ruku v ruce s rostoucím množstvím podcastů se zvedá i poptávka po kvalitě zpracování. Abyste neopakovali časté chyby, na kterých se spálili už jiní, připravili jsme pro vás tento článek. S firemními podcasty pracujeme v EP už téměř 6 let, a tak jsme nasbírali dostatek podkladů, o které se s vámi chceme podělit.

4

.

5

.

2022

,

4 minuty čtení

Tento článek si můžete poslechnout také v audioverzi.

1) Příliš obecná témata

„Chci, aby náš podcast poslouchali tak nějak všichni.“ Když za námi přijde někdo s touto větou, víme, že je potřeba začít s vysvětlováním fungování podcastů pěkně od píky. Je jasné, že máte za cíl, aby váš podcast poslouchalo co možná nejvíc lidí. Nicméně faktem je, že podcastové médium nejlépe funguje, když je konkrétně a velmi specificky zacílené. To je ostatně důvod, proč jsou podcasty tolik oblíbené. Každý si může pustit co chce a kdy chce. Proto existují úzce specializované pořady, které se zabývají například oborem HR, marketingem nebo se zaměřují na výrobní firmy. Že jste podcast o výrobě ještě neslyšeli? Ruku na srdce, zajímá vás to vůbec? Pravděpodobně ne. Jsou mezi námi ale tací, kteří s radostí čekají na každý nový díl.

Co z toho vyplývá? Zamyslete se nad tím, jaká je vaše cílová skupina. K té pak promlouvejte konkrétně a s vysokou přidanou hodnotou. V dlouhodobém horizontu se taková strategie vyplácí.

2) Málo trpělivosti a pravidelnosti

Drtivá většina podcastů má jepičí život a nedotáhne to ani k epizodě s dvouciferným pořadovým číslem. Vytrvalejší podcasteři vydrží třeba půl roku, rok. Statistiky dokazují, že tvořit podcastový kanál je během na dlouhou trať. Jde o budování značky, povědomí a obchodu. Toho nikdy nedocílíte přes noc. Z průzkumů vyplývá, že první výsledky začnete vnímat zhruba po 20 epizodách pravidelné publikace. Dovolíme si zdůraznit ještě jednou slovíčko pravidelné. Z našich letitých zkušeností víme, že by měl podcast vycházet alespoň jednou za 14 dní.

3) Nedostatečná příprava

Co se může zdát na první pohled jako relativně jednoduchá činnost, je ve výsledku práce, která dokáže zaměstnat jednoho člověka na celý den. Příprava kvalitního firemního podcastu nespočívá jen v tom, že si koupíte mikrofon a v zasedačce si s kolegy nahrajete své povídání. Každá podcastová epizoda by měla mít 4 fáze. Přípravu, pre-produkční část, produkční část a postprodukci.

Jakmile máte hotovo, následuje propagace epizody. Chcete přece, aby se dostala k co možná největšímu množství vašich potenciálních posluchačů. V EP celý tento proces se všemi jeho částmi za své klienty přebíráme. Zařaďte se mezi ně také a budete se moci soustředit jen na to, co umíte a co je důležité. Na tvorbu co nejkvalitnějšího obsahu.

4) Chybí marketingový plán

Začít dělat podcast s vidinou, že přinese báječné příležitosti po měsíci práce, je naivní. Může se to stát, ale šance je stejná asi jako že vyhrajete sportku. V té můžete taky trefit všechna čísla. Moc pravděpodobné to ale není. Proto je důležité zařadit podcast do všech vašich marketingových aktivit. Rozesílejte newsletter, pečujte o svůj profil na LinkedInu, spravujte aktivně YouTube kanál a nezapomeňte si udělat promo v dalších podcastech, když budete mít příležitost.

5) Zbytečné obavy

Hledání vhodných témat je součástí důkladné přípravy. Ne vše, co vás během nedělního oběda napadne, je totiž vhodné k natočení. Když máte okno, taky to nepotěší. My v EP svým klientům s tímto procesem pomáháme. Umíme vytvořit obsahový plán. S vaším mindsetem však nehneme.

Klienti na nás často chrlí své obavy. „Tolik témat zase nemáme, abychom publikovali pravidelně,“ nebo „co bychom v tom podcastu vůbec říkali?“. My vám to prozradíme. Posluchači firemních podcastů chtějí většinou dvě věci. Někam se posunout a poslouchat příběhy z praxe, se kterými se dokážou ztotožnit. A protože se pravděpodobně pohybujete mezi svou cílovou skupinou, víte sami nejlépe, co ji pálí. Mluvte o případových studiích. O reálných problémech. Tato témata nikdy nezmizí a vždy se dají dobře obměňovat.

6) Žádné obchodní cíle

Podělíme se s vámi o jednu důležitou podcastovou mantru. Každý podcast musí mít svůj jasně daný cíl. V opačném případě je velmi pravděpodobné, že konzistenci neudržíte. Záměrem podcastu není bořit statistiky poslechovosti. Podcast by měl přinášet jiné cíle. Především ty obchodní. Nebo alespoň takové, které podporují PR a povědomí o vaší značce. Stanovení cílů by mělo být realistické a dlouhodobé. Monitorujte pravidelně analytiky. Zajímejte se o doposlechovost epizod a dlouhodobé trendy v poslechu vašeho podcastu.  

7) Komunikace s posluchači vázne

Po nějaké době pravidelné práce se začne povědomí o vašem podcastu rozšiřovat na správná místa. Prvně je to hrstka nových posluchačů, které byste spočítali na prstech jedné ruky. Když vytrváte, dostanete se najednou do bodu, ve kterém byste s přehledem zaplnili nejednu vysokoškolskou posluchárnu. O své posluchače se ale musíte starat už v začátcích. Právě první fáze je klíčová a je skutečně nezbytné hýčkat si každého, kdo si vás pustí do uší. Jakmile se objeví zpětná vazba, reagujte na ni. Bliklo vám na telefonu upozornění na nový komentář? Výborně! Nečekejte a odpovězte. Budujete si komunitu pravidelných a loajálních posluchačů.  

8) Rozpor s autorským právem

Hudební obal je nedílnou složkou každého kvalitního podcastu. Hudbou podpoříte emoce, dokážete přehledně rozdělit strukturu pořadu nebo díky ní vytvoříte svým posluchačům příjemnou atmosféru. Má to ale svá pravidla. Používejte jen takový podkres, který je dostupný pro komerční užívání. V EP při tvorbě podcastů nedáme dopustit na hudební databanky artlist.io a Audiio. Takových knihoven je samozřejmě více, dejte si však pozor na kvalitu.

9) Vše na jeden mikrofon

Nahrávání na jeden mikrofon je jednodušší. Kvalitě zpracování to ale nepomáhá. A právě kvalita zvuku je pro podcast zásadní a hraje při doposlechovosti čím dál větší roli. Dejte si tu práci a udělejte si rešerši toho, jaké mikrofony existují a který je pro vás nejvhodnější. Chcete dělat rozhovory? Pak jich budete potřebovat více, aby měl každý účinkující svůj vlastní. Půjdete-li touto cestou, budete si muset zároveň pořídit externí zvukovou kartu, která bude schopna zvuk z mikrofonů nahrát do separátních stop. Možná si teď klepete na čelo, ale věřte, že nám později poděkujete. Významně vám to totiž ulehčí editaci a finální mastering.

Je těch informací na vás moc a chtěli byste s vydáváním podcastů pomoct? Obraťte se na nás. Jsme první volbou pro vydávání podcastů v Česku. Svá studia máme v Praze a Brně.

Doporučené příspěvky